Zece orașe din Germania vor găzdui turneul final al Campionatului European de fotbal în perioada 14 iunie – 14 iulie 2024. Organizarea unei asemenea competiții ar putea reprezenta colacul de salvare pentru economia nemțească, aflată în dificultate.
Milioanele de turiști veniți de peste graniță vor face cu siguranță o infuzie de capital, însă experții sunt de părere că plusul nu va fi atât de mare precum anticipau autoritățile de la Berlin.
“Euro 2024 ar putea avea un efect psihologic și indirect pozitiv asupra economiei germane. Hotelurile și industria de catering în special vor beneficia de o cerere suplimentară, dar acest lucru nu va avea un impact major asupra economiei în ansamblu”, a declarat Marcel Fratzscher, președintele Institutului German de Cercetări Economice din Berlin.
La rândul său, Michael Grömling, de la Institutul de Cercetări Economice din Köln, a declarat că nu se așteaptă ca Europeanul din acest an să aibă un impact economic major, așa cum nici turneul final al Cupei Mondiale din 2006 nu a avut. „Efectele pe piața muncii sunt temporare și, mai ales, regionale”, a explicat Grömling. Experții financiari se așteaptă la un impact anual de numai 0,3% asupra economiei naționale.
În schimb, UEFA estimează venituri în valoare totală de 2,6 miliarde de euro. Entuziasmați sunt și microbiștii, care vor lua cu asalt sursele de informații despre meciurile de la turneul final, precum acest site cu ponturi la pariuri.
Starea de spirit afectează comportamentul de consum
Există, însă, câteva domenii pentru care organizarea turneului final reprezintă o adevărată mină de aur. Au fost vândute 2,7 milioane de bilete pentru Euro 2024, ceea ce înseamnă că orașele care găzduiesc meciurile se vor umple de turiști. Vorbim despre Berlin, München, Köln, Dortmund, Duesseldorf, Frankfurt, Gelsenkirchen, Hamburg, Leipzig și Stuttgart.
De obicei, în timpul unui asemenea eveniment sportiv se bea mai multă bere decât în mod obișnuit. De exemplu, în timpul Cupei Mondiale din 2006 vânzările de bere au crescut cu aproximativ 5% în zilele premergătoare competiției și în timpul ei.
Creșterea economică depinde de mai multe variabile, una dintre ele fiind parcursul naționalei germane în competiție. Cu cât elevii lui Julian Nagelsmann vor ajunge mai sus, cu atât nemții vor fi dispuși să cheltuiască mai mult.
„Un eveniment sportiv major poate înveseli starea de spirit și poate îmbunătăți imaginea țării gazdă. În același timp, economia este modelată de așteptări și dispoziții. Randamentul emoțional nu trebuie subestimat”, a mai spus Michael Grömling.Marea Britanie a câștigat peste 90 de milioane de pe urma Euro 2020
Calificarea Angliei în finala Euro 2020, găzduită de Londra, a oferit un impuls de peste 90 de milioane de euro economiei Marii Britanii. Economiștii de la Deutsche Bank au estimat că parcursul naționalei antrenate de Gareth Southgate la turneul final desfășurat în 2021 a adus Regatului Unit un beneficiu financiar considerabil, prin cheltuielile pentru cazare, din baruri și din restaurante, precum și pentru mâncare la pachet.
Doar vizitatorii din ziua finalei au cheltuit peste 40 de milioane de euro pentru cazare la Londra, în timp ce fanii au plătit peste 9 milioane de euro pentru mâncare și băutură. Totuși, impactul Euro 2020 a fost mai mic decât cel avut de edițiile precedente, găzduite de o singură țară, sau de două țări.